Főzz szívből!

Emocionális gasztronómia Kocsis Bálinttól

Érzések üvegre ragasztva

2016. január 14. 09:01 - Kocsis Bálint

Szeretettel üdvözöllek!

Biztosan hallottad már azt, hogy egy termék csomagolása, megjelenése mennyire fontos. Ez bizony így van, hiszen az esetek többségében ezzel találkozik a vásárló. Az általam készített termékekben nemcsak az illatok, ízkombinációk, hanem a külső megjelenés is érzelmektől vezérelt. Rengeteg elismerést, gratulációt kaptunk a CSIKOS külső megjelenéséért, szerethetőségéért. Nemrég beszélgettem azzal az emberrel, akinek a CSIKOS márka a külső megjelenést, vizuális értékeit, egyediségét és az energiát köszönheti, amitől ennyire élő és érzésekkel teli lett a termék. Ismerd meg azokat a szempontokat, amelyeken végigmentünk, mire kezedbe vehetted magát a terméket.

Károlyi László barátommal való kapcsolatunk fiatal gyermekkorig vezethető vissza. Sok szép emléket őrzünk egymásról, valamint számos olyan dolgot is, melyről semmiképpen nem beszélnénk a gyerekeinknek sem.

 

Egy új design megalkotásánál melyek a főbb szempontjaid, mik az alapvetően szükséges infók?

Először csak beszélgetünk az ügyféllel, róla, a motivációjáról, a céljairól, a lehetőségeiről. Csak azután a termékről. Miért árulja, vagy gyártja? Mitől jobb, mint a többi, mit tesz hozzá a meglévő piacon lévő értékekhez? Kik és mik a versenytársak, konkurens termékek, szolgáltatások? Az adott termék, vagy szolgáltatás ára - piacon elfoglalt helye, szintje? Árusítás helye, módja? Célcsoport kora, gondolkodása, társadalmi elhelyezkedése, élethelyzete? (egy zsírkréta, vagy mászóka, vagy szörp például eléggé máshol és másnak szól, mint egy prémium férficipő, vagy egy méregdrága bor). Csak ezután jön az ő elképzelése a dizájnról, logójáról, csomagolásról. Ez sokszor teljesen kiforrott, és csak azt kérik, hogy nyomdakésszé, vagy szakmailag korrektté tegyem. Erre lehet igent és nemet mondani, mindkettő előfordult már. Sokszor segít, ha az ügyfélnek van ötlete. És sokszor teljesen le kell rombolni az elképzelését, majd újat építeni vele. Meggyőzni valami másról, mert idejétmúlt, vagy (szerintem) nem annyira piacképes a vonal, amit felvázolt. Vagy mert annyira másképp látom. Ez is előfordult már - többször is. Szóval ideális esetben felmérés után némi tanácsadás és egy pici terelgetés is szükséges néha. Az emberek például azt gondolják gyakran a betűtípusokról, hogy minél szebb, írottabb, cirádásabb, az annál szebb lesz a terméken is. És ez a legritkább esetben sem igaz. A tipográfia és a csomagolástervezés ugyanolyan szakma, mint az építészé, csak itt nem a ház dől össze, ha nem sikerül jól, hanem "csak" egy címke, vagy szórólap. Ami a mi esetünkben ugyanannyira tragikus, mintha a ház dőlne össze. Szerencsére nagyon jó irányba mozog a kkv szektor ebből a szempontból is és a vadkapitalizmus után kezdik felismerni a design, és a kapcsolódó - mint minden és bármilyen - szakértelem jelentőségét. A fotós fotóz, a designer tervez, a kőműves házat épít, a marketinges elemez.

A kóstolás utáni íz befolyásolja e a külső megalkotását nálad?

Köszönöm a kérdést, vártam. A legutóbbi körben ugyanis újraterveztem egy címkét Neked, miután megkóstoltam. Hiába volt készen - de "csak" elmondás alapján volt módom tervezni, mivel még főzted. Elkészült, megmutattad, teljesen kidobtam a régi tervet és 100% újat csináltam. Szóval igen, befolyásolja. Fentebb elmeséltem, mennyire objektív, komoly szakma ez a miénk. Igen az, DE.. Végtelenül szubjektív is. Pláne egy ilyen klienssel, mint Te, aki vakon bízik bennem. Elengedhetetlen, hogy támaszkodjam az intuícióimra, és engedjem szabadon folyni, mozogni és végül kialakulni a véleményemet - ami az én esetemben látható is lesz a címkén. Bennem ez a kép csapódott le egy csomó folyamat, bukfenc, lepárlás és absztrakció után. Mondhatom azt, hogy itt láthatók a gondolataim erről az ízről. Az én számban az az élmény volt, amit az üvegre ragasztottunk végül. Tehát van jogom, sőt kötelességem beismerni, ha tévedtem, elhamarkodtam valamit és újragondolni azt. Az elmondásod alapján egy angolszász rosengarten jellegű tapétát rajzoltam át, és használtam volna a címkén. Részben kérted is, részben én is jónak gondoltam. Tetszett is, hogy strukturált, színes, mégis hagyományőrző, és régebbre kacsintó felület lett belőle. Szeretem, ha van sztorija egy képnek, ábrának. Alább az ELSŐ terv egy részlete. 

kep_laci_cikk1.png

Azután amikor kinyitottam az üveget, még csak az illatát éreztem, már tudtam, hogy baj van. Ez egy olyan íz és illat volt, ami nem viccel, legalábbis velem nem. Nem engedi, hogy ismeretlenül beskatulyázzam, ő figyelmet, időt akar magának. Mesélni, mutatni akar, vezet és elbűvöl. Hagytam magam. Rágyújtottam a vízipipámra, bekapcsoltam egy Khaled lemezt.. és közben bekanalaztam az üveg felét kb.

Másnap elkészült végül az alább látható címke - szinte az ezeregyéjszakából egyenesen. Hangsúlyozom, 100% szubjektív eredmény- bármilyen más tervező lehet, hogy teljesen másképp látja. Én így látom ezt az ízt. 

kep_laci_cikk2.png

Mi az amit "sajátodnak, kifejezetten rád jellemzőnek" érzel?

Rajongva szeretem a betűket, a tipográfiát. Sokszor a munkára fordított idő nagyobb része a megfelelő font keresésével telik. Szeretem a színes, nagy mozgásteret. Engedem, hogy az legyen egy minta, vagy design, ami lenni akar - persze bizonyos szabályokat betartva. Végül, ha pedig van módom rá, akkor "összekoszolok" mindent. Textúrák, struktúrák, olyan felületek, amiknek van története. Magamtól nem használok steril képet, vagy a mai, flatdesign sem a szívem csücske. Ja, még valami. Szeretem, ha van valami plusz, ha lehet VICCES dolog a munkában. Kacsintás, egy plusz poén, egy rejtett easter-egg. Például a CSIKOS - KOCSIS anagramma a névadásnál. Sokan nem tudják, de amikor rájönnek, észreveszik, rácsodálkoznak az egy plusz élmény nekik. Én meg kuncogok magamban. Szerintem nem szabad túl komolyan venni az életet.

Kinek tudsz segíteni a tudásoddal, gondolkodásoddal?

A legjobban annak, aki HITELES, és tud, vagy gyárt valamit, ami JÓ, HISZ BENNE, de nem tudja, hogy induljon el a márkaépítés rögös útján. Egy jó brand nagyon sok tényezőtől függ - én a kommunikációjának egy jó nagy részében tudok segíteni. Nevet adni, logót, arculatot tervezni egy márkának, csomagolásokat - tulajdonképpen a való világra álmodni - kézzelfoghatóvá és piacképessé tenni egy egyébként is jó terméket, szolgáltatást. Igazán jó példa a CSIKOS. Ismered? :) Egy elhivatott séf barátom csináltatott magának egy brandet velem ezen a néven. Már több éve dolgozunk együtt a sráccal, pedig sokat változott ő is, én is, a látásmódunk is, a termék is és ennek kapcsán a csomagolások is - és ez szerintem normális is.

Apropó - mikor van kész-kész van-e vmi egyáltalán?

Azt mondanám, ez olyan, mint a boldogság. Időszakokban boldog az ember, de nem érzi 20 évig folyamatosan, hogy az. Szerintem permanensen nincs kész semmi a világon. Az adott pillanatban a lehető leginkább kész legyen. Közben figyeljük vidáman, hogy változik a világ, benne mi - és a termékünk. Az, ahogy gondolunk rá, ahogy foglalkozunk vele, ahogy a világnak szeretnénk mondani róla dolgokat. És ha szükség van rá, akkor változtatunk. Alább a CSIKOS generációk - amik bár készen vannak, de ennyit változtak - 4 (!) év alatt.kep_laci_cikk3.png

Balról haladva: A hexagon üveg az alap - ez volt az egyik megkötés a legelső pontnál - ez fix. Elsőként a kiszerelés változott - ezt a piac és a gazdaságosság határozta meg. A 2. generációnál a CSIKOS név is nagyobb lett. Valamint lett vonalkódunk. A 3. generációnál bejegyezték az oltalmat, jogvédett lett a név - R betű, és némi magamnak adott szabadság nyomán elkezdtem textúrákat használni A rumpuncs például kaphatott egy karcolt metál felületet, aminek nagyon örültem - és ez indította el a további változásokat. Az arany textúrák, a kicsi flourish elemek, stb. A 4. generációnál már többször elszakadtunk a csak csíkos dizájntól. Többször is engedtem, hadd menjen, amerre akar. Valamint elkezdődtek a mérések, a piackutatások és ezeket elemeztük is. Ezek nyomán az 5. generációnál még nagyobb lett a CSIKOS felirat, és a vásárlók visszajelzései alapján nem csak lekvárként tekintünk a termékre. Desszert, édesség, ajándék is, túl a tudatos táplálkozás cukormentességén. Az utolsó egyébként egy special kiadás (még nem is kapható talán) - egy Limited edition, kicsit más de látható, hogy őrzi az újabb vonalakat már. Látható, ahogy átrendeződött Bálint fejében a termékportfólió, a kép magáról és a világról, úgy rendeződik át bennem a kép róla is, a piacról és a termékről is. Ha pedig most kezdenénk a közös munkát, szinte biztos, hogy teljesen máshonnan indulna az egész és máshová jutnánk 4 év múlva.

Csak flow van.. minden mozog, és ha mi is vele mozgunk, akkor van harmónia, aminek pedig nagyon örülünk.

Károlyi László behance oldala 

Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása